måndag 22 februari 2010

litteratur

Jag kan tyvärr inte komma till morgondagens litteratur seminarium. Jag har emellertid tittat och läst i en del av litteraturen (Yoko Onos bok var slut på Konstmuseet sist jag var där, så den har jag inte hunnit med). Om konstarter och matematik i lärandet och Projektarbete i skolan var var två böcker jag inte läst innan, men innehållsmässigt var det teman som jag jobbar med och själv skrivit om i olika sammanhang och läst om i andra liknande böcker.

Jag försöker så mycket som möjligt i min undervisning som lektor i arkeologi på universitet att se till olika lärstilar, tänka på läroprocesser och variationer i sätt att lära ut. Inom universitetet är detta på många sätt kontroversiellt eftersom kunskaper i pedagogik och didaktik tidigare inte varit något krav för att undervisa på högskolan. De flesta institutioner bedriver därför undervisning på ett mycket traditionellt sätt (mycket föreläsningar). Det vill med andra ord säga att det till stora delar handlar om en envägskommunikation där det finns en lärare som ska lära ut och en mottagare som ska ta emot kunskapen (studenten). Som sagt försöker jag på olika sätt bryta det här mönstret, vilket inte är lätt alla gånger.

Ett exempel på ett sådant försök är inspirerat av Pdf en Förstahjälpen i samtidskonsten. Jag ska på onsdag diskutera med mina studenter om hur civilisationer uppstår och hittade berättelsen om de så kallade afrikanska tygerna som ju egentligen kommer från Indonesien. För att diskutera idéspridning och hur vi skapar föreställningar om ursprung osv ska jag presentera Yinka Shonibare och hans olika verk för en diskussion kring detta. Att använda samtidskonst i det här sammanhanget tycker jag är en bra idé, men som sagt mycket ovanligt och inte något som några av mina kollegor brukar göra. Vi avslutar sen dagen med att gå till världskulturmuseet för att se på Paracastextielierna. Jag tror det blir en bra dag! Återkommer med en rapport om hur det gick :)

Om någon är intresserad har jag skrivit en bok som tar upp liknande frågeställningar som de två böckerna som ingår i kurslitteraturen (hör av er i så fall så tar jag med till nåt tillfälle). Kan också lånas på UB.
Anita Synnestvedt. 20008."Dom gör med Hjärtat" Kulturarvspedagogikens teori och metod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar